Metselwerk

Metselen is een techniek waarbij stenen of blokken met specie of lijm op en tegen elkaar worden gelegd. Metselen is een onderdeel van de ruwbouw. Tegenwoordig wordt metselwerk als spouwmuurconstructie uitgevoerd. De beide spouwbladen vangen samen de inwerking van krachten van buitenaf op. Het metselwerk bepaalt voor een groot gedeelte de maatvoering van een gebouw.

Metselverbanden

Het veel gebruikte halfsteenverband geeft een rustig gevelbeeld. Het materiaal verlies is gering. De maatvastheid van de steen is erg belangrijk. Vooral bij hogere gebouwen is dit een harde eis, want alleen dan blijven de stootvoegen van de diverse bouwlagen boven elkaar liggen. Halfsteensverband stelt hoge eisen aan de vakbekwaamheid van de metselaar.

Wild of vrij verband komt vaak voor als de maattolerantie wat groter is, of verschillende soorten metselstenen in één vlak voorkomen. Dit betekent echter niet dat zomaar alles kan. De metselaar moet er echt oog voor hebben om dit verband goed te metselen. Vooral het vermijden van regelmaat en het voorkomen van vallende tanden groter dan zes lagen vereist vakmanschap.

Bij stapel of tegelverband is er geen overlapping tussen de bakstenen. Dit beperkt de maximaal toelaatbare buigspanning aanzienlijk. De kans op scheuren in de stootvoegen neemt daardoor toe. Een lintvoegwapening na iedere zes lagen metselwerk is absoluut noodzakelijk. Overleg met constructeur is geboden, want de ligging en hoogte van het gebouw en daarmee de verwachte windbelasting kunnen reden zijn om van de algemene richtlijnen af te wijken.

De besproken steen verbanden zijn slechts een greep uit de vele mogelijkheden. Klezoor verband, Vlaams verband, Noors verband, kruis verband en staand verband behoort ook tot de mogelijkheden.

Schuler Afbouwgroep

Fax: